מדוע החשיבה על עושר במונחים של כסף תשאיר אותכם במירוץ העכברים

במשך השנים אפשר לראות שהעניים נשארים עניים יותר ואילו העשירים נעשים עשירים יותר בהקשר זה מדובר על מירוץ עכברים - "רצים מהר יותר על ריק". מובן שיש לכך סיבות רבות והסברים רבים. יחד עם זאת אין לי ספק שהדבר קשור בצורת חשיבה שונה והבנה שונה את ההשכלה הפיננסית: מי שמכירים את הרעיונות של קיואסקי המרוכזים תחת השם אבא עשיר אבא עני מכיר את הנושא המרכזי של נכסים לעומת התחייבויות. היום אני רוצה לנסות להראות לכם את הרעיון מכיוון אחר: מדוע החשיבה במונחים של כסף תשאיר אותכם עניים.

אתם חוסכים כסף מה קורה איתו כאשר יש יותר כסף בשוק
נניח שאתם חוסכים מידי חודש סכום מסוים של כסף, ונניח שהכסף מושקע ו"גדל" מתוך המחשבה של ריבית דריבית. אתם חוסכים במשך שנים לפנסיה והכסף הולך וגדל.
נניח ששנה לפני הפנסיה שלכם הממשלה, בגלל סיבות שונות, מחליטה להדפיס כמויות גדולות של כסף. מה יקרה אז?
אז הערך של הכסף שלכם יקטן. כלומר יהיה הרבה יותר כסף במשק ובאותו 100 שקלים שקודם יכולתם לקנות הרבה, עכשיו אתם יכולים לקנות מעט. (אני מעדיף שלא לדבר במונחים של אנפלציה אלא במילים פשוטות).

נכס מניב - מה קורה איתו כשיש יותר כסף בשוק
נניח שיש לכם נכס (למשל נדלן, אבל רק לשם דוגמה נדלן כי זה יכול להיות גם נכסים אחרים). נכס שמייצר לכם משהו (שאנחנו קוראים לו כסף). במקרה שהממשלה תדפיס כסף אז מה שיקרה באופן כמעט אטומטי הערך של הנדלן יגדל מבחינת השווי הכספי שלו (גם אם באופן יחסי הוא ישאר כפי שהיה). כמו כן תקבלו יותר כסף עבור ההשכרה של הנדלן. כלומר במקרה שיש לכם נכסים מניבים הערך שלכם יגדל ביחס שיהיה יותר כסף.

משחק מחשבתי - הכסף משתנה בעולם
אולי קל להבין את הדברים מכיון אחר. נניח שמחר משנים את הכסף בעולם לכסף אחר. הנכסים המניבים שלכם מייד ישנו את המהות שלהם והם יהיו שוים את הכסף החדש ואילו אם יש לכם כסף (שקלים או דולרים) הם יהיו רק ניירות ריקים.

חשבו על סחר חליפין
אני יודע שהנושא הזה לא פשוט להבנה. אבל אם הייתי צריך לתמצת אותו הייתי מציע לכם שלא להתייחס לכסף במונחים ל כסף, נסו להתייחס אליו במונחים של סחר חליפין או במונחים של מה הוא מניב ומה הוא שווה מבחינת סחורות אחרות.

ראו גם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה