מדוע חשוב ללמוד על כסף - המסקנות שלי

באחד הפוסטים הקודמים כתבתי על אחת מהסיבות שהביאו אותי להעמיק את ידיעותי על כסף: כאשר ראיתי איזה כספים עצומים הפסידו לי קרנות הפנסיה וההשתלמות בדוחות של 2009 הבנתי שלהפסיד ככה גם אני יודע.

אחד הדברים שהבנתי במהלך הזמן שלא תמיד הכי חשוב כמה אני מרוויח אלה חשוב כמה חוסך (וכמובן חיי ברמת חיים מספקת).
עכשיו אני מבין דבר נוסף חשוב איך אני חוסך או במילים אחרות באיזה צורה אני משקיע את הכסף שלי כדי שיניב תשוא משמעותית .

יש לי חבר שמרוויח יפה מאוד. אני חושב שהוא מרוויח יותר ממני. את כל הכסף הוא שם בפק"מ. זה מקרה קיצוני כמובן.


עכשיו אני רוצה להתייחס לשני מצבים שונים.
פקמ של 2% לשנה לעומת תשואה של 15% בשוק ההון

פקמ 2 % לשנה
במצב  ראשון ששמים בצד 1000 שח לחודש בריבית של 2% כל חודש למשך 10 שנים. בסיום ה 10 שנים יש 132719 שח (קצת עיגלתי).
במשך 10 שנים שזה 120 חודשים הסכום שאם היינו שמים בצד שלי שום ריבית היה 120000
לפיכך הרווח כתוצאה מהריבית של 2% לשנה 12719 שזה כמובן יפה.

שוק ההון 15% לשנה (ממוצע)
במצב שני נניח ששמים פחות כסף בצד - נניח ששמים 482 שח בצד (שזה חצי מהסכום)  אבל מקבלים ריבית של 15%
במשך 10 שנים נקבל כמעט סכום 132654




המסקנות שלי 
הרבה פעמים חשבתי שעדיף לי לקחת עוד טיפה עבודה ולהעסיק מישהו אחר שיעשה בשבילי את העבודה. או לחילופין לשים את הכסף באיזה תוכנית חיסכון בטוחה.
אין ספק שהכסף הוא לא בטוח שהוא בבורסה. אבל לאורך זמן.. אני מאמין שאם לומדים הרי שתשואה ממוצעת של 15% בשנה היא סבירה לחלוטין (אפילו אם קונים רק את מדד תל אביב מאה).


מה שאני מנסה להגיד שלימוד את "חוקי הבורסה" את הדרך לסחור וכד' היא בהחלט משתלמת, במיוחד בטווח הארוך. כן. זה לוקח זמן, אין ספק שזה לוקח זמן, אבל התמורה עשויה להיות הרבה יותר גדולה ממה שנדמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה