האם המומחים לשוק ההון הם אכן מומחים? האם כדאי לנהל את ה"עסק" לבד...

לעתים קרובות אני שואל את עצמי, האם המומחים לשוק ההון הם אכן מומחים?
האם יועצי ההשקעות אכן יודעים מה שהם מייעצים?

כאשר מסתכלים על ממוצעי התשואות של קרנות הנאמנות למול תעודות הסל... מגלים שלרוב קרנות הנאמנות מפסידות. כן, יש יוצאות מן הכלל, אבל אי אפשר לנבא מראש מי תהיינה יוצאת מן הכלל. או במילים אחרות זאת שהצליחה השנה לא בהכרח תצליח שנה הבאהץ

וכנ"ל לגבי קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וכד'..
האם ה"כסף החכם" הוא אכן כל כך חכם?

מי שנכנס ללימודים בשוק ההון מגלה כמה מונחים יש, כמה יש ללמוד ואין ספק שיש מה ללמוד.
צריך ללמוד לערוך ניתוח פנדומנטלי, ניתוח סנטימנט, ניתוח טכני, ועוד, ועוד.

אבל בכל זאת... האם לא מסבכים אותנו בידע, ועוד ידע, ועוד ידע...
האם לא נותנים לנו להרגיש שאנחנו בורים כדי שהם ינהלו את הכסף במקומנו בכדי לקבל עמלות...

יצא לי להכיר מישהו שעובד בחברה קטנה (יחסית) להשקעות. הם מנהלים את ההשקעות של אנשים אחרים בחשבון הבנק שלהם (של האנשים).
את שם החברה הכרתי גם מקודם.

מה התברר לי? 
בחברה ישנם מספר בעלי תפקידים

  • 3 בעלים - שנמצאים בעסק חלק מהזמן
  • מנכלית
  • עובדת אדמיניסטיבית 
  • ויועץ תיקים (אחד).
מי שעושה את כל המסחר עבור כולם זה היועץ תיקים (שמתחלף פעם בשנתיים לערך). התפקיד של המנכ"לית ושלושת הבעלים זה להביא אנשים.

למרות שאינני יודע הרי שאני חושד שזה היחס בחברות הגדולות. מי שבסוף מתעסק במחקר, בתיקים השונים, בהשקעות השונות זה מעט אנשים ביחס לאנשים שמגייסים את ההון...

ומשהו אישי לסיום:
למסחר בבורסה נכנסתי לא מזמן, זה היה אחרי שקיבלתי את הדוחות של קופות הגמל/ קרנות ההשתלמות/ ההשקעות שעשיתי בשנת 2008.
כמות הכסף שהפסידו לי היתה עצומה (ברמות שלי). זה היה סביב 40% מההון הקטן שלי. הדבר גרם לי להרגיש שאת ההפסדים האלה אני יכול לעשות לבד ואני לא צריך אחרים בשביל להפסיד כל כך הרבה כסף.

לקופת גמל ולקרן השתלמות אין ספק שאני צריך להפקיד כסף. הטבות המס והביטחון שהן נותנות. מה שאני חושב אולי הוא למצוא את קרן ההשתלמות ואת קרן הפנסיה שצמודות למדד תל אביב 100 או משהו כזה. כאלה שלא ייקחו הרבה עמלה, וכאלה שלא יעשו הרבה דברים חכמים... אולי זוהי הדרך הנכונה ביותר....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה